Haber

Yaklaşık 1 metre boya sahip papağan fosili bulundu

dev papağan fosili bulundu

Papağan fosili, Yeni Zelanda’da keşfedildi. Yeni Zelanda’nın Central Otago bölgesinin St. Bathans şehrinde 2008 yılında bir kazıda bulunan fosilin, dev bir papağana ait olduğu anlaşıldı.

Dev papağanın boyu 1 metre civarı

Biology Letters‘da yayınlanan çalışmaya göre 7 kilogram ağırlığında olduğu tahmin edilen papağanın boyu 1 metre civarında. Bu, şimdiye kadar bulunan en büyük papağan fosili olarak ifade edildi. Daha önce en büyük papağanın Kakapo türüne ait olduğu belirtiliyordu ve şimdi yeni fosil, Kakapo’dan iki kat daha büyük. Heracles inexpectatus cinsi papağanın, 19 milyon yıl öncesine, Miyosen dönemine ait olduğu düşünülüyor. Çünkü fosilin bulunduğu bölge Miyosen dönemine ait birçok canlıya ait kalıntı bulunduruyor.

Canterbury Müzesi’nden Paul Scofield, fosilin 2008 yılında bir kazıda çıkarıldığını ve başlangıçta ekibin, kemiklerin dev bir kartala ait olduğunu düşündüğünü söyledi.  Scofield, fosilin, Kasım ayında müzede sergileneceğini belirtti.

Papağanın diyeti henüz bilinmiyor ancak hepçil olabilir

Papağanın ağırlığının uçmasına engel oluşturabileceği ihtimali üzerinde duruluyor. Kuşun diyeti bilinmese de, Scofield papağanların genellikle vejeteryan olduğunu hatırlattı. Fakat Scofield, bir ekleme yaparak, “Ancak hayvanlar büyüdükçe yırtıcı olur. O kadar büyüktü ki, günlük olarak önemli miktarda kaloriye ihtiyacı bulunuyor.” şeklinde konuştu. Scofield, dev papağanın, deniz kuşlarını yiyen hepçil Yeni Zelanda papağanlarının bir örneği olabileceğini düşündüklerini ifade etti.

Adalardaki ekosistemler sıklıkla büyük, sıradışı ve çoğunlukla uçamayan kuşların oluşmasına neden oluyor. Örneğin, Yeni Zelanda Kivi Kuşu ve Mauritius dodosu gibi. Fosilin bulunduğu bölge, milyonlarca yıl önce otsu ve sulak alanlar içeren geniş bir tatlı su gölü olarak biliniyor. Ortam balıklara, timsahlara, kertenkelelere ve çeşitli kuşlara (özellikle de papağanlara) ev sahipliği yapıyordu.

Avustralya’nın Flinders Üniversitesi’nden paleontolog Profesör Trevor Worthy çalışmaya ilişkin, “Bu fosil yataklarını 20 yıldan beri kazıyoruz ve her yıl burası yeni kuşları ve diğer hayvanları ortaya koyuyor. ‘Heracles’, bulduğumuz en muhteşem kuşlardan biri olsa da, şüphesiz burada keşfedilmeyi bekleyen çok daha fazla beklenmedik tür var.” dedi.

Dodo, Kakapo, Heracles inexpectatus ve Seagulls’un (Deniz kuşu, martı) boyları ile insan karşılaştırması;

dev papağan fosili bulundu

Görsel; Chris Wayne

Görselde; İnsanın boyu 1.75 cm’ye karşılık gelirken, Dodo‘nun boyu 99 cm’yi, Kakapo‘nun 53 cm’yi, Heracles inexpectatus‘un 96 cm’yi, Seagulls‘un ise 30 cm’yi gösteriyor.

Kaynaklar;