AkademiHaber

Yağmacı bir dergi bilim insanlarının adına sahte makaleler yayımlıyor

Twitter’da biyolog Sophien Kamoun, başına gelen bir olayı paylaştı. Kamoun, kendi bilgisinin dışında bir dergide adına hesap açıldığını ve kendisinin yazmadığı bir makalenin kendi ismiyle yayımlandığını paylaştı.

Tunuslu biyolog Sophien Kamoun, ilk tweetinde, “Research Journal of Plant Pathology’de bir profilim olduğunu ve 4 makalemin kabul edildiğini öğrendim. Bunlar sahte! Bu makaleleri bugüne kadar hiç duymadım.” dedi.

Plant Pathology isimli dergideki makalelerin kendine ait olmadığını belirten Kamoun, dergideki hesabı da kendisinin oluşturmadığını söyledi. Kamoun, dergide kendisi adına açılan hesabın editörlerle mesajlaşmaları olduğunu da aktararak, “Ama bu mesajlar da bana ait değil.” şeklinde tweetlerini sürdürdü.

Ardından Sophien Kamoun, ilk olarak dergide kendi adına açılan hesaba dair bir mail aldığını açıkladı. Kamoun, tweetlerinin devamında dergiye sitem etti: “Mailden sonra dergiye girdiğimde gördüm benim adıma makalelerin kabul edildiğini. 5 makaleden 4’ü kabul edilmişti. Plant Pathology Araştırma Dergisi ne kadar gerçek? Sorun benim adıma sahte bir hesap açılması mı yoksa onlarda mı?” 

Birçok kişi dergiye tepki gösterdi

Kamoun’un tweetleri, araştırmacılar tarafından sıkça paylaşıldı. Birçok akademisyen ve araştırmacı Kamoun’a önerilerde bulunurken aynı zamanda dergiye de tepkisini gösterdi.

Kamoun’un tweetlerine gelen yorumlardan biri de Kamoun’un yine bir makalesinin bir başka sahte dergide yayımlanmasıydı. Tabi bu makale de Kamoun’a ait değil; yalnızca onun adına yayımlanmış. Yani makale sahte nitelik taşıyor. Kamoun, adına paylaşılan sahte makalenin bir başka dergide yayımlandığının da farkında olmadığını belirtti.

Bir kullanıcı, Plant Pathology Araştırma Dergisi’nin attığı tweetlerden örnekler koydu. Dergi, tweetlerinde bilim insanlarından mail kullanıcı adlarını istiyor ve makalelerinin dergide yayımlanmasını teklif ediyordu;

Bir başka kullanıcı ise, Kamoun’a derginin üniversite üyeliğini kullanıp kullanmadığını sordu. Şüpheli dergi için çok fazla zaman kaybetmeden, hukuki süreci başlatmasını önerdi;

Bir kullanıcı, “Önce editörlere e-posta gönderirdim. Kandırılmış olmaları ve birinin sahte bir hesap açması mümkün.” dedi. Ama Kamoun, bu konuda şüpheli; “Editörlere nasıl ulaşacağım? Onlar gerçek kişiler mi? Çünkü sitede giriş yaptığında editör diye görünen kişiler gerçek isimlerden çok kullanıcı adı gibi duruyor.” dedi. Ardından Ingo Rohlfing, Kamoun’a derginin editörlerinin bulunduğu bir listeyi gönderdi ve “Eğer sorun dergi ile ilgili değilse yapılacak çok bir şey yok. RetiractionWatch’a başvur.” şeklinde tweetlerini noktaladı (Retiraction Watch, sahte bilimsel makaleler takip eden bir platform).

Alakalı İçerikler
AkademiHaber

Yağmacı dergilere karşı mücadelede büyük bir adım atıldı

AkademiHaber

Yağmacı dergiler; kim neden bu dergileri tercih ediyor?

Haber

"Yağmacı dergi" kararı akademik camiayı ikiye böldü

Bilim dünyasının son haberlerini kaçırmamak için eposta bültenimize hemen üye olun.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir