Sinirler kendi kendini nasıl tamir ediyor?

0
18

Bilim insanları sinir tellerinin kendilerini nasıl tamir ettiklerini fareler üzerinde gösterdiler. Yapılan çalışmada sinir teli zarar gördüğünde tekrar büyümeyi engelleyen gen tespit edildi.

Cacna2d2 isimli bu gen moleküler fren görevi görmekte. Ancak bu araştırma sonucunda elde edilen verilerle artık bu freni nasıl devreden çıkarılcağı biliniyor. Böylece felç ve sinir zedelenmelerinde yeni bir tedavi yönteminin önü açılmış oluyor.

animal-1238228_1280German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE)’de araştırmacılar böyle bir “moleküler fren” sisteminin bulunduğunu hipotez olarak ortaya koyarak çalışmaya başlıyorlar. Yetişkinliğe erişen vücutlarda artık büyüme sürecinin devam etmemesi gerektiğinden yola çıkarak bu hipotezi öne sürmüşler. Araştırma lideri Frank Bradke bu hipotezin deneysel tasarım sürecini ve çalışmaları samanlıkta iğne aramaya benzetiyor.

Çalışmalara önce yoğun biyoinformatik yöntemlerle başlıyorlar ve gen verilerini tarıyorlar. Biyoinformatik çalışmaların neticesinde aday genleri belirleyen ekip Caca2d2 için deneyler tasarlıyorlar.

Cacna2d2 aslında sinir hücrelerinin ucunda bulunan sinaps bölgelerinde önemli rol oynamakta. Hücre içine girecek kalsiyum seviyesinin ayarlanmasında görev alan Cacna2d2 geni, nörondan salınacak nörotransmitterlerin özelliklerini belirliyor. Bunun yanı sıra aynı mekanizma ile aksonların inhibe edilmesi fonksiyonunda da yer alıyor bu gen.

red-41524_1280Çalışmada omurgası zedelenmiş farelere, sinir hücrelerine alınacak kalsiyum üzerine etkisi  Pregabalin (PGB) isimli ilaç veriliyor. Bu ilaç ile Cacna2d2 geninin sebep olduğu “moleküler frenleme” sistemi aşılıyor. Brake çalışmalarının sonucunda klinik olarak test edilmiş bir başka bir sinir sistemi ilacıyla bu soruna çözüm bulduklarını söylüyor.

Neuron

Önceki İçerikBeyin uyarımı ile felçli adam robotik eli hissetmeye başladı !
Sonraki İçerik“Jurassic Park, üzgünüm ama dinozor kükremiyor!”