HaberSağlık

Rus Ruleti: Sigara gerçekten kansere sebep oluyor mu?

60 yıldır sigaranın kansere sebep olduğu bilinmekteydi. Ancak sigaranın nasıl kansere sebep olduğu tam olarak ortaya konamamıştı. Sigara içindeki zehirli maddelerin DNA hasarı yaptığı ve mutasyonların nasıl kansere sebep olduğu gerçekleştirilen son araştırma ile ortaya çıkarıldı.

science-1336664_1920Çalışmanın araştırmacılarından David Philips bu çalışmayla kanserin kök sebeplerinin tanımlanmasının kanserden korunma için önemli olduğunu belirtiyor.

Sigarada bulunan 7000 maddenin 60’ten fazlasının DNA’ya hasar vererek ya da farklı yollardan kansere sebep olduğu ortaya çıkarılmıştı. Bunun yanı sıra 17 kanser tipi’de yine sigara ile ilişkilendirilmişti. Bu çalışmada araştırmacılar sigarayla ilişkilendirilmiş 17 farklı kanser türünü 5243 ( 4633 ekzom ve 610 tüm genom) genom dizi verisinde araştırdılar. Bu çalışma sonunda sigaranın sebep oluğu mutasyonlarla kanser arasında karmaşık bir ilişki ağı olduğu ortaya çıkarıldı. Çalışmadaki örnekler 2490 sigara kullanıcısı ve 1063 tane hiç sigara içmemiş insandan alınmış olup somatik mutasyonlar ve metilasyon yönünden bu iki grubu karşılaştırmışlar. Ayrıca benzer mutasyon örüntülerinin pasif içicilerde de olabileceğinin altını çizmişler.

addict-84430_1920

Araştırmacı Ludmil Alexandrov, yıllarca sigara içen ama kanser olmayan insanların gerçek bir Rus ruleti oynadığını belirtiyor. Sigara, DNA üzerinde rastgele noktalarda hasara sebep oluyor ve bu hasarların çoğu şanslı olanlarda sağlığa etkisiz bölgelerde bulunuyor.

Science