BilimHaberUzay

Opportunity son temaslara da yanıt vermedi

opportunity

Opportunity ‘nin görevi sonlandırıldı. Amerika Birleşik Devletleri Havacılık ve Uzay Ajansı (NASA), Mars’ta görevli olan gezgin keşif aracının misyonuna son verildiğini açıkladı. NASA’nın resmi internet sitesindeki açıklamaya göre keşif aracı Opportunity’nin yaklaşık 15 yıllık görevi bitti.

“Mars Exploration Rover-B” (Mars Keşif Aracı-B / MER-B) olarak da adlandırılan Opportunity, 7 Temmuz 2003’te uzaya fırlatılıp, 25 Ocak 2004’te Kızıl Gezegen’in Meridiani Planum Platosu’na inmişti. Son olarak 10 Haziran 2018’de Dünya ile bağlantı kuran Opportunity’nin, aynı ay içinde Mars’taki kum fırtınasında Dünya ile irtibatı kesilmişti ve yeniden bağlantı kurmak için sürdürülen çabalar başarılı olamadı. NASA’nın California eyaletindeki Jet İtki Laboratuvarı mühendisleri, Opportunity’yi canlandırmak için yaptıkları son denemenin de sonuçsuz kaldığını, güneş enerjisiyle çalışan gezgin aracın panellerinin fırtınanın ardından kum örtüsü altında kaldığının ve pillerinin tükendiğinin düşünüldüğünü ifade etti. Böylece Opportunity, 10 Haziran 2018’de Dünya ile bağlantısı koparana kadar, yaklaşık 15 yıl kadar görevini yerine getirdi.

“Opportunity sayesinde insanlık Mars’ın bilinmeyenlerine ulaştı”

NASA Bilim Misyonları Direktörü Thomas Zurbuchen, “Opportunity’nin, 15 yıllık keşif faaliyeti süresince insanlık ilk kez Mars’ın bilinmeyen bölgelerine ulaştı. Keşif aracımız, Mars’ta su izleri buldu ve olası yaşam ihtimallerini araştırdı. Opportunity’nin mirasının hala Mars yüzeyini arşınlayan Curiosity ve InSight keşif araçlarında, Jet İtki Laboratuvarının çalışmalarında ve halen tasarım aşamasında olan Mars 2020 keşif aracında yaşadığını bilmemiz kayıp duygumuzu hafifletiyor.” değerlendirmesinde bulundu. Opportunity, yeni keşif araçlarının geliştirilmesi için önemli veriler sağladı. Daha sonra Mars’a gönderilen ve yeni tasarlanan araçlarda bu veriler kullanıldı.

7 Temmuz 2003 tarihinde Mars’a gönderilirken varış noktasında 90 Mars günü ömrü olacağı ön görülüyordu. Ayrıca yine Mars yüzeyinde 1 kilometre kadar yol katetmesi öngörülmüştü. Ancak Opportunity, tahmin edilen yaşam süresinin 60 katı üzerinde görevini yaptı.

Mars’ta Enler

Opportunity,  ayrıca 45 kilometre yol aldı. 217 bin fotoğrafı Dünya’ya gönderen Rover, renkli panoramalarda çekti ve gönderdi. Bunun yanı sıra, 2015 yılında bir günde 220 metre yol yaparak kendi rekorunu kırdı. Suda bulunan hematit molekülünü buldu. Su hareketlerinin olmuş olabileceği Endeavour Kraterini buldu. On yılı aşkın görev sürecinde Mars Rover, gezegen araştırmalarında bir ikon olarak yerini aldı.

Kaynak; https://www.sciencemag.org/news/2019/01/winds-fail-revive-nasa-s-opportunity-rover?utm_campaign=news_daily_2019-02-13&et_rid=531232040&et_cid=2665625