BilimBiyolojiEvrimHaber

Yeni MEB müfredat taslakları tartışma yarattı!

Geçtiğimiz hafta Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, “Güncellenen Öğretim Programları” bilgilendirme toplantısında önümüzdeki eğitim öğretim yılından itibaren 1,5 ve 9. sınıflarda uygulanacak içerisinde evrim teorisi konusunun bulunmadığı yeni müfredatın taslaklarını 10 Şubat Cuma gününe kadar http://mufredat.meb.gov.tr sitesinde askıya çıkardıklarını açıkladı.

Evrim tartışması, yeni meb müfredatı, müfredattan evrim kaldırıldı

Öğretim programlarının taslaklarının görüş almak üzere açılmasının ardından pek çok tartışma da gündeme geldi. Özellikle programda evrim konusunun yer almıyor olması tepki çekti.Fen Bilimleri derslerinde sadece evrim konusu değil ayrıca evrenin oluşumunu açıklayan büyük patlama teorisinin de müfredatta olmadığı gözlemlendi.

Orta Öğretim müfredatları incelendiğinde “Evrim” konusu hiç bir programda bulunamıyor. Evrimin önemli mekanizmalarından biri olan doğal seçilim konusu ise sadece Fen Liseleri Müfredatı’nda bulunuyor. Diğer liselerde ise doğal seçilim konusu anlatılmıyor.

evrim teorisi, evrimsel biyoloji, fosil kalıntı, jeolojik zaman

Ekşi Sözlük’ten Kızlar Soruyor’a kadar pek çok sosyal medya mecrasında yeni müfredatta evrim konusunun bulunmaması ile ilgili tartışma ve bol spekülatif bilgi bulunuyor. Bunun yanı sıra 9 ve 12. sınıflar arasında müfredatta şu anda yer alan “Hayatın Başlangıcı ve Evrim (Evrim Teorisi)” konusunun yeni müfredat taslaklarında çıkarılmasına karşı imza kampanyası da başlatıldı.

jeolojik zamanlar, paleosen, jura, devonyen, buzul çağı nedir

Müfredat hakkında doğru bilgileri edinmek için bakanlığın açtığı internet sitesini ziyaret etmek yeterli. Burada okullara ve sınıflara göre ders programları detaylı olarak verilmekte. Orta Öğretim Programında Biyoloji dersi müfredat taslağı incelendiğinde, evrim konusunun tamamen kaldırılmış olduğu, doğal seçilimden bahsedilmediği dikkat çekmektedir. Fen Lisesi Biyoloji Dersi Müfredat taslağı incelendiğinde ise yine evrim konusu bulunamamakta, sadece doğal seçilimin işlendiği görülmektedir.

Bunca tartışmanın gerisinde evrim konusunda yurt içinde ve yurt dışında faaliyetlerini sürdüren pek çok Türkiye vatandaşı bilim insanının değerlendirmesi ise Türkiye’nin yaşam ve sağlık bilimleri alanlarında atılım sağlayabilmesinin evrim öğretiminin sağlanması ile olabileceği şeklinde. Ekoloji ve Evrimsel Biyoloji Derneğinin yaptığı açıklama bilimsel olarak evrim konusunun hangi bilimsel gelişmeleri sağladığı ve nasıl faydalı olacağı yönünde olup açıklamalarını “Dernek üyesi olan evrimsel biyolog ve ekolog uzmanlarımızın Bakanlık ve Talim Terbiye Kurulu’nun ilgili personeline bu konuda her türlü desteği vermeye hazır olduğunu da bildiririz.” şeklinde sonlandırıyorlar.

Evrim (evrim teorisi) konusu bilimsel olarak biyolojik bilimlerin yani tüm yaşam bilimlerinin çatısı konumundadır. Günümüze kadar yapılan çalışmalarla ortaya çıkarılan evrimsel dinamikler, canlıların yaşamsal tüm faaliyetlerine dair temel bilimsel yaklaşımları belirlemektedir.

Dünyada her şey için, maddiyat için, maneviyat için, hayat için, başarı için en hakiki yol gösterici ilimdir, fendir. , hayatta en hakiki mürşit ilimdir, fendir. mustafa kemal atatürk