BilimHaber

‘Magnetopause’ davul gibi titreşimler çıkarıyor

Dünyanın manyetik kalkanının, güçlü darbelerden etkilendiğinde davul gibi titreşimler çıkardığı ortaya çıktı. Araştırmayı Londra’daki Queen Mary Üniversitesi’nde bir ekip yaptı.

Nature Communications’da yayınlanan bu çalışmada, bu etkinin 45 yıl önce teorik olarak önerildikten sonra ilk kez gözlemlendiği açıklandı. Bir dürtü, kalkanın dış sınırına çarptığında (magnetopause), dalgalanmalar yüzey boyunca hareket eder ve manyetik kutuplara yaklaşırken geri yansır. Orijinal ve yansıyan dalgaların etkileşimi, diğerleri ileri geri titreşirken, belirli noktaların durmuş gibi göründüğü durgun bir dalga düzenine yol açar.

Kalkanın dış sınırındaki hareketler, uzaydan gelen olayların elektrik şebekeleri, GPS ve hatta yolcu uçakları gibi teknolojilere potansiyel olarak zarar verebilmesi açısından önemlidir.

45 yıllık bir tahminin sonucu

Mary Üniversitesi’nde uzay fizikçi olan Dr. Martin Archer, “Bu davul benzeri titreşimlerin, 45 yıldan bu yana delil yetersizliği göz önüne alındığında, hiçbir şekilde oluşamayacağına dair spekülasyonlar vardı. Bir başka olasılık, kesin olarak tespit edilmelerinin zorluğuydu.” şeklinde açıklama yaptı.

Dünyanın manyetik alanının güneş rüzgarı ile etkileşimi, gezegenin etrafında, bizi uzaydaki radyasyonun çoğundan koruyan ‘magnetopause’ ile sınırlanmış manyetik bir kalkan oluşturur.

Diğer gezegenlerde de bu titreşimler olabilir

Araştırmacılar, Merkür, Jüpiter ve Satürn gibi diğer gezegenlerin de benzer manyetik kalkanlara sahip olduğunu ve bu nedenle aynı davul benzeri titreşimlerin gerçekleşmesinin mümkün olduğunu belirttiler.

Kaynak; https://www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190212081540.htm