Haber

Kuantum ışınlanmada bir ilk; kütrit ışınlandı

kuantum kütrit aktarımı

Kuantum ışınlanma / bilgi aktarımında yeni bir gelişme yaşandı. Kuantum fizikçileri ilk kez “kütrit” ışınladı. Yeni yayımlanan çalışmaya göre, daha önce sadece kuantum bitleri / kübit ile gerçekleştirilen kuantum ışınlanma geliştiriliyor.

Şimdiye kadar kuantum ışınlanması yani kuantum bilgi aktarımı sadece kübitlerle gerçekleştiriliyordu. 16 Ağustos’ta Physical Review Letters ‘da yayımlanan yeni bir çalışmada kuantum fizikçileri, üç muhtemel duruma sahip olan kütriti ışınlamayı başardıklarını yazdı.

Şimdiye kadar bilgi aktarımının tek tekniği olan kübitler, örneğin bir masaüstü bilgisayarın standart bir biti 0 veya 1 olmak üzere iki olası değere sahipti. Hem kübitin hem de kütritin, aynı anda birçok durumda var olabilmeyi gösteren kuantum özelliği bulunuyor. Fakat bir kübit aynı anda 0 ve 1’i temsil edebilirken, bir kütrit 0, 1 ve 2’nin bir kombinasyonu olabiliyor.

Kuantum Internet için gelişmeler

Kuantum ışınlamada, Star Trek fimindeki gibi nesneleri bir yerden diğerine göndermek yerine, bir kuantum partikülün özellikleri başka bir uzak partiküle aktarılır. Şimdiye kadar, bu özellikler sadece ikili şekilde olabiliyordu. Örneğin, bir aygıtta iki yoldan birini almak için bir ışık partikülü veya foton yapılabilir ve partikülün hangi yolları kullandığı bilgisi başka bir partiküle aktarılabilirdi.

Yeni çalışmada ekip, üç olası durumu olan fotonların özelliklerini teleportasyonunu (ışınlanma) gerçekleştirdi. Fizikçilerin bu yeni geliştirmesine göre, parçacıklar artık üç farklı yol izleyebilir ya da üç yolu aynı anda gerçekleştirebilir. Böylece kütritler, kübitlerden daha fazla bilgi taşıdığı için teknik kuantum iletişimi için bir nimet olabilir.

Bilim insanları, güvenli bir şekilde bilgi göndermek için kuantum parçacıklarını kullanacak olan bir kuantum Interneti için hazırlanıyor. Araştırmacılar ayrıca daha önce bir partikülün iki farklı özelliğini bir kerede ışınladı. Bu teknikleri geliştirip birleştirerek, bilim insanları, sonunda bir parçacığı başka bir yerde tamamen çoğaltabilir.

Kaynak;