Haber

Karadelik fotoğrafı ilk kez paylaşılacak!

karadelik fotoğrafı

Karadelik fotoğrafı ilk kez çekildi. Avrupa Güney Gözlemevi geçtiğimiz hafta bir basın duyurusuyla 10 Nisan’da önemli bir bilgiyi basın toplantısında paylaşacaklarını duyurmuştu. Açıklamadan sonra bu güne kadar, bulgular üzerinde tartışmalar başladı. The New York Times, paylaşılacak olan bilgi ilk kez görüntülenen bir karadeliği ve karadeliğin olay ufkuna ait görüntüler olduğunu duyurdu. Karadeliklerin doğrudan gözlemlenemeyen oluşumlar olmasından dolayı bu bulgular oldukça dikkat çekti ve açıklamalar pek çok bilim çevresi tarafından dikkatle takip ediliyor.

Küresel çapta çalışan Olay Ufku Teleskobu (Event Horizon Telescope-EHT)’nun ilk bulgularının paylaşılmasının beklendiği 10 Nisan basın toplantısında gözlemlenen galaksinin merkezinde bulunan karadeliğe ait görüntülerin paylaşılması bekleniyor. Karadelik fotoğrafı için 14 kurum ve 10’dan fazla kurum Sagittarius A*’yı inceledi.

Bu açıklamanın bu kadar dikkat çekici olmasının en önemli sebebi, karadeliklerin yıldızlar ya da gezegenler gibi doğrudan gözlemlenememesi. Çünkü karadelikler ışığı emiyor; ışık saçmıyorlar ya da yansıtmıyor. Bu durum karadeliklerin doğrudan gözlemlenmesini imkansız kılıyor. Yani karadelik fotoğrafı doğrudan elde edilemiyor.

Sagittarius A* ise Samanyolu Galaksisinin merkezinde bulunan dev kütleli karadeliktir. Dünya’dan 25 bin ışık yılı uzaklıkta olan Sagittarius A*’nın kütlesi 4,4 milyon Güneş kadardır. Karadeliklerin doğrudan gözlemlenememesinden dolayı uzun süre varlığını net olarak ortaya koymak mümkün olmamıştır. Ancak gelişen teleskop sistemleri bu karadeliğin varlığını çeşitli şekillerde ortaya çıkarmıştır.

Örneğin ESA’nın Şili’de bulunan Çok Büyük Teleskop’la (VLT) yapılan 20 yıllık süreye yayılmış  gözlemlerin time-lapse videosu, yıldızların bu karadelik etrafındaki hareketlerini daha net bir şekilde ortaya koymuştur. Bu video ESA tarafından geçtiğimiz yaz paylaşılmıştır. Bu videoda merkezdeki dönen yıldızlardan bir tanesinin ilk tekrarda 00:02 saniyede hızlı bir yarım tur attığı görülüyor. Bu hızlı dönüş Samanyolu’nun merkezinde yer alan karadeliğin etkisiyle gerçekleşiyor.

The New York Times