Haber

İlk kez bir karadelik görüntüsü oluşturuldu

kara delik

Karadelik görüntüsü ilk kez elde edildi ve bugün basın toplantısıyla paylaşıldı. Avrupa Güney Gözlemevi geçtiğimiz hafta, 10 Nisan’da (bugün) önemli bir bilgiyi basın toplantısında paylaşacaklarını duyurmuştu. Ardından The New York Times, paylaşılacak olan bilginin ilk kez görüntülenen bir karadeliği ve karadeliğin olay ufkuna ait görüntüleri olduğunu yazdı.

ABD Ulusal Bilim Vakfı, 2012’de bir kara deliğin çevresini gözlemlemek için kurulan Event Horizon Teleskobu’ndan (EHT) elde edilen bulguları eşzamanlı 5 basın toplantısıyla açıkladı. İlk kez bir kara deliğin fotoğrafı çekildi.

Başak Takımyıldızı’ndaki M87 Galaksisi’nin kalbinde bulunan süper masif kara deliğin, ‘olay ufku’ olarak adlandırılan ve kütle çekiminin en güçlü olduğu eşik bölgesinin bir fotoğrafını yayımladı.

Messier 87 galaksisinin merkezindeki karadeliğin o fotoğrafı;

Messier 87, Dünya’dan yaklaşık 55 milyon ışıkyılı uzaklıktadır ve bu galaksinin kalbinde, karanlık bir çemberin etrafını saran, ışıksız bir halka görünmekte. Saat yönünde döndüğü de keşfedildi.

Görüntünün elde edilmesi kolay olmadı. Antarktika’dan Şili’ye kadar birçok yere kurulan 8 telsiz teleskoptan alınan verilerle görüntü elde edildi. Çalışmaya 200’den fazla bilim insanı katıldı.

5 petabyte’lık veriler “correlator” isimli bir bilgisayar tarafından birleştirildi ve 2 Megabyte’lik bu bulanık fotoğraf elde edildi. Görüntünün bulanık olma sebebi ise teleskoplar arasındaki kıtalararası boşlukların olması.

Karadelik fotoğrafı, Olay Ufku Teleskobu (Event Horizon Telescope-EHT) sayesinde oluşturuldu. Karadelikler, yıldızlar ve gezegenler gibi doğrudan gözlemlenememektedir. Bu sebeple Avrupa Güney Gözlemevi’nin duyurusundan beri bilim camiası tarafından bugünkü basın toplantısı merakla bekleniyordu.

Atacama’da bulunan Olay Ufku Teleskobu

Einstein haklı çıktı

Karadelik fotoğrafı ile Albert Enstein’ın yirmi yüzyılın başında var olduğunu öne sürdüğü kara delikler teorisi doğrulandı. Einstein, kara deliklerin varlığını İzafiyet Teorisi ile öne sürmüştür. Albert Einstein, kara delik gibi büyük kütleli cisimlerin zaman çekim kuvveti ve zamanı bükebilme yeteneği olduğunu iddia etmişti.

Kaynak; Avrupa Güney Gözlemevi – ESO

NY Times

Kara delik görüntüsünün arkasındaki kadın kahraman; Katie Bouman

Haber

Karadelik fotoğrafı ilk kez paylaşılacak!