Haber

İlk kez bir kara delik fotoğrafı çekildi

Kara delik fotoğrafı ilk kez elde edildi ve bugün basın toplantısıyla paylaşıldı. Avrupa Güney Gözlemevi geçtiğimiz hafta, 10 Nisan’da (bugün) önemli bir bilgiyi basın toplantısında paylaşacaklarını duyurmuştu. Ardından The New York Times, paylaşılacak olan bilginin ilk kez görüntülenen bir karadeliği ve karadeliğin olay ufkuna ait görüntüleri olduğunu yazdı.

ABD Ulusal Bilim Vakfı, 2012’de bir kara deliğin çevresini gözlemlemek için kurulan Event Horizon Teleskobu’ndan (EHT, Olay Ufku Teleskobu) elde edilen bulguları eşzamanlı 5 basın toplantısıyla açıkladı. Dünya üzerindeki 8 farklı teleskobun beraber çalışmasıyla ortaya çıkan Event Horizon Teleskobu’ndan (EHT, Olay Ufku Teleskobu)’u böylece ilk kez kara delik fotoğrafı çekmiş oldu.

Başak Takımyıldızı’ndaki M87 Galaksisi’nin kalbinde bulunan süper masif kara deliğin, ‘olay ufku’ olarak adlandırılan ve kütle çekiminin en güçlü olduğu eşik bölgesinin bir fotoğrafını yayımladı.

Messier 87 galaksisinin merkezindeki karadeliğin o fotoğrafı;

Messier 87, Dünya’dan yaklaşık 55 milyon ışıkyılı uzaklıktadır ve bu galaksinin kalbinde, karanlık bir çemberin etrafını saran, ışıksız bir halka görünmekte. Kara delik fotoğraflama çalışmasında ayrıca M87’nin saat yönünde döndüğü de keşfedildi.

Görüntünün elde edilmesi kolay olmadı. Antarktika’dan Şili’ye kadar birçok yere kurulan 8 telsiz teleskoptan alınan verilerle görüntü elde edildi. Bu çalışmada her 8 teleskobunda aynı anda çalışmaya uygun bir atmosfer altında olması anlamına da geliyordu. Çalışmaya 200’den fazla bilim insanı katıldı.

Çalışma sonucunda elde edilen 5 petabyte’lık veriler “correlator” isimli bir bilgisayar tarafından birleştirildi ve 2 Megabyte’lik bu bulanık fotoğraf elde edildi. Görüntünün bulanık olma sebebi ise teleskoplar arasındaki kıtalararası boşlukların olması. Event Horizon Teleskobu’ndan (EHT, Olay Ufku Teleskobu)’u çalışmasına daha çok teleskop katıldıkça uzak nesnelerin fotoğraflarındaki çözünürlük de artacak.

Kara delik fotoğrafı, Olay Ufku Teleskobu (Event Horizon Telescope-EHT) sayesinde oluşturuldu. Kara delikler, yıldızlar ve gezegenler gibi doğrudan gözlemlenememektedir. Bu sebeple Avrupa Güney Gözlemevi’nin duyurusundan beri bilim camiası tarafından bugünkü basın toplantısı merakla bekleniyordu.

Atacama’da bulunan Olay Ufku Teleskobu

Einstein haklı çıktı

Karadelik fotoğrafı ile Albert Enstein’ın yirminci yüzyılın başında var olduğunu öne sürdüğü kara delikler teorisi doğrulandı. Einstein, kara deliklerin varlığını İzafiyet Teorisi ile öne sürmüştür. Albert Einstein, kara delik gibi büyük kütleli cisimlerin zaman çekim kuvveti ve zamanı bükebilme yeteneği olduğunu iddia etmişti.

Kaynak; Avrupa Güney Gözlemevi – ESO

NY Times

Bilim İnsanlarıÖzel Haberler

8 Maddede Kara delik avcısı Feryal Özel

Haber

Tam Güneş tutulmasının en dikkat çeken fotoğrafları

Kara delik görüntüsünün arkasındaki kadın kahraman; Katie Bouman

Haber

Karadelik fotoğrafı ilk kez paylaşılacak!