Haber

İranlı 8 doğa korumacı cezaevinde

iran tutuklu bilim insanları

İran’da tutuklu bulunan sekiz doğa korumacı için, uluslararası camiadan tepkiler geliyor.

Londra Zooloji Derneği (The Zoological Society of London / ZSL), tutuklu İranlı doğa korumacılar ile dayanışma içinde olduğunu açıkladı. ZSL, Tutuklu biyologların tutukluluk sebeplerine ve yaptıkları işin önemine dikkat çeken bir duyuru yayımladı.

ZSL, bu ay Tahran’da vahşi yaşamı koruma çalışmalarıyla ilgili suçlamalar nedeniyle yargılanan sekiz doğa korumacının durumu hakkında endişe duyduğunu belirtti. Biyologlar Houman Jowkar, Taher Ghadirian, Sepideh Kashani, Niloufar Bayani, Morad Tahbaz, Amir Hossein Khaleghi, Sam Radjabi ve Abdolreza Kouhpayeh Ocak 2018’de tutuklandıktan sonra casuslukla ilgili suçlamalarla karşı karşıya kaldı. Diğer biyolog Kavous Seyed Emami ise polis nezaretinde iken öldü. Halen tutuklu bulunan 8 korumacı, Dünya Doğa ve Doğal Kaynakları Koruma Birliği (IUCN) üyesi olan dünya çapında saygın vahşi yaşam uzmanlarıdır.

İran’da görüntülenen bir Asya çitası. Foto; Frans Lanting

ZSL, yaptığı açıklamada biyologların kritik tehlikede bulunan Asya çitalarında nüfus düşüşünü durdurma çabalarını desteklediğini vurguluyor. İranlı doğa korumacıların karşılaştıkları suçlamalar, vahşi yaşamı izlemek için tuzak kameralar kurmasıyla ilişkili. Tuzak kameralar, dünyanın her yerindeki profesyonel koruma görevlileri tarafından rutin olarak, özellikle de çita gibi nadir görülen ve tehdit altında bulunan büyük etoburlar gibi vahşi yaşamı araştırmak için kullanılan bir araçtır. Bu kameralar, kameraya yaklaşan herhangi bir vahşi yaşam canlısını görüntülemek için hareket dedektörlerine sahiptir. Uzun süre belli bir yerde bulunan kameralar ile araştırmacılar, bölgeden geçen az sayıdaki Asya çitalarından belki birini görüntüleyebilmekte. Bu nedenle tuzak kameralar, büyük kedilerin izlenmesi için mevcut olan birkaç araçtan biri konumunda. Doğa koruma bilimi örgütü olan ZSL, rutin olarak dünyadaki biyoçeşitliliği izlemek için kamera tuzakları kullanıyor.

İran’da görüntülenen bir Asya çitası. Foto; Frans Lanting

İranlı biyologlar, bölgede bulunan Asya çitaları hakkında mevcut bilgilerin çoğunu üreten önemli bilim insanlarıdır.

iran tutuklu bilim insanları
Sol üstten başlayarak saat yönünde; Amirhossein Khaleghi Hamidi, Taher Ghadirian, Sam Radjabi, Niloufar Bayani, Morad Tahbaz, Houman Jowkar, Abdolreza Kouhpayeh, Sepideh Kashani. Fotoğraf; .

Doğa korumacıların tutuklanması, bütün doğa koruma camiasını ilgilendiren endişe verici bir örnek. ZSL, duyurusunda İranlı yetkililerin bir an önce tutuklu doğa korumacıları serbest bırakmasını istiyor.

Vice News medya organının YouTube’da yayımladığı videosu;

Kaynak;

The Zoological Society of London

AkademiHaber

Yağmacı dergiler; kim neden bu dergileri tercih ediyor?