Organoid : İnsanlığa Yeni Soluk

0
64

ORGANOİD NEDİR?

Organa benzeyen ve onun gibi faaliyet gösteren çoklu hücre türlerini içeren üç boyutlu yapılar olan organoid yapıları, bu çalışmada insan kök hücrelerinden üretildiği ve akciğerin bir bütün olarak tüm özelliklerini taklit edebildiği belirtildi.

Organoid Nasıl Çalışır?

Yeni akciğer ‘organoidleri’, Columbia University Medical Center (CUMC) araştırmacıları tarafından, insan pluripotent (gelişen bir embriyonun erken safhalarında var olan, canlıyı oluşturan özelleşmiş tüm hücre tiplerine dönüşebilme yeteneğindeki henüz farklılaşmamış hücreler) kök hücrelerinden üretildi. Organoid, akciğerin görevlerini taklit ederek gerçekleştiriyor ve 3-D yapıya sahip mini akciğerler olarak üretiliyor. Bilim insanları laboratuvar ortamında ürettikleri bu organoidleri, insan akciğer rahatsızlıklarının modelleri için kullanıldı ve önemli veriler elde edildi. Akciğer organoid yapılarının bu kullanımının, birçok akciğer hastalıklarının teşhisi ve tedavisinde ciddi fayda sağlayabileceği ön görülüyor.

Organoid : Akciğer organoidlerinin bu kullanımının, birçok akciğer hastalıklarının teşhisi ve tedavisinde ciddi fayda sağlıcak
http://thenode.biologists.com/development-week-vol-144-issue-6-special-issue-organoids/research/  ‘dan çevrilmiştir

AKCİĞER TAKLİTCİSİ ORGANOİD’LERİN YARARLARI NELERDİR?

Organoidl, organa benzeyen ve onlar gibi faliyet gösteren çoklu hücre türleri içeren üç boyutlu fonksiyonel yapılardır. Laboratuvar ortamında bir organı geliştirip üretebilmek, bilim insanlarının insan hastalıklarının daha iyi modellerini geliştirmelerine, hastalık tanı ve tedavisinde, ilaçları daha  risksiz şekilde kullanmalarına ve zarar görmüş dokunun yenilenmesine  büyük bir olanaklar sağlıyor. Aynı üniversiteden Mikrobiyoloji ve İmmünoloji Anabilim Dalı profesörü olan Hans-Willem Snoeck’e göre; araştırmacılar, çeşitli hastalıkların tedavisi noktasında yeni organoidler oluşturup onlar üzerinde çalışmanın zorluklarına rağmen  üstesinden gelmiş durumda.Fakat yine de, insan hastalıklarının temel özelliklerini bir organ gibi taklit edebilecek kadar gelişmiş  fonksiyonel yapılar olan organoidler üretme noktasında zorluklar baş göstermeye devam ediyor. Akciğerler gibi Dallanmış solunum yollarına sahip ve alveol yapıları bulunduran akciğer organoidleri Dr. Snoeck’in laboratuvarında üretilmiş ve insan akciğerlerine benzemelerinden dolayı bir ilk olma özelliği de taşıyorlar. Sahip oldukları işlevleri ve fonksiyonları görebilmek için , bilimciler de organoidlerin, RSV olarak da bilinen solunum sinsisyal virüsüne ( respiratory syncytial virus) gerçek bir insan akciğerini taklit edip akciğerin vereceği tepkinin neredeyse aynısını ürettiğini yapılan deneyler ile gösterdiler. yapılan araştırma ve deneyler ayrıca organoidlerin, akciğer fibrozisi hastalığı ile ilişkili olan genetik mutasyona sahip olduğunda, gerçek akciğer gibi aynı yapı ve fonksiyonlara sahip olabildiğini de gösterdi.

AKCİĞER NAKLİ TARİHE  KARIŞIYOR!

Genelde yeni doğanlarda ortaya çıkan bu hastalık alt solunum yolları enfeksiyonunun en yaygın nedenleri olarak da bilinmektedir. Aşı veya antiviral terapi ile  yeterli tedavi mevcut değil. İdiopatik pulmoner fibroz ise, akciğerlerde yaralara sebep olan ve Dünya genelinde 1.000.000′ a yakın insanın ölümüne yol açabilen bir hastalıktır. Bu hastalığın ise bilinen tek etkili çözümü, akciğer nakli. İnsan pluripotent kök hücrelerinden veya genomu değiştirilmiş embriyonik kök hücrelerden üretilen organoidler, yapıları gereği çok çeşitli hücre yapılarına sahip olabiliyor ve akciğer yada diğer organların işlevlerini karşılayacak yapılar içeriyor. Dolayısıyla, tüm bu hastalıkların patogenezi organoidler üzerinden incelenebilir ve çok daha kolaylıkla araştırılıp hastalıkların tanısı ve tedavisinde kullanılabilecek.