Hubble teleskobu 170 yıl önceki yıldız patlamalarının görüntülerini kaydetti

NASA, Hubble teleskobuyla kaydedilen, Dünya’ya 7 bin 500 ışık yılı uzaklıktaki süper kütleli dev yıldız Eta Carinae‘deki 170 yıl önceki patlamaların fotoğrafını yayınladı. Eta Carinae, Karina takımyıldızı içinde bulunan bir yıldız sistemidir.

İlk kütlesinin Güneş’in 150 katı büyüklüğünde olduğu düşünülen Eta Carinae sisteminde, 1840’ta başlayan ve halen devam eden patlamalarda yayılan gazlar kırmızı, mavi ve beyaz renklerde parlıyor. Şimdi Eta Carinae’deki patlamalara ilişkin fotoğraflarda yeni bir gaz daha keşfedildi. Arizona Üniversitesi’nden astronom Nathan Smith, patlamalar sırasında çok büyük kütlede bir ılık gaz ortaya çıktığını ve bu gazın yıldızı çevreleyen maddeyle karışmadığını, normalde boşluk olması beklenen yerde bulunduğunu söyledi. Smith, açıklamalarının devamında ise, “Bu fazla gaz çok hızlı ve enerji olarak çok yüksek” diyerek gazın, patlamanın nasıl başladığına ilişkin çalışmalarda önemli olduğunu ifade etti.

Eta Carinae, ortak kütle merkezi etrafındaki bir yörüngede dolanan iki yıldızdan oluşuyor. Sistemde 170 yıl önce başlayan patlamalar, gökyüzünün en parlak ikinci yıldızı olmasını sağlamıştı. Denizcilerin yön bulmakta faydalandığı yıldız, zamanla parlaklığını kaybederek şu anda çıplak gözle zor görülebilir hale geldi.

NASA, YouTube üzerinden de bir video eşliğinde Eta Carinae’nin görüntülerini yayınladı;

Video görüntünün alt yazısında NASA, “1800’lerin ortalarında, güney denizlerine yelken açan denizciler, Carina’nın parlaklığıyla gezdi. Eta Carinae adlı yıldız, on yıldan fazla bir süredir gökyüzündeki en parlak ikinci yıldızdı. Bu denizciler 1860’lı yılların ortalarında parlak yıldızın artık görünür olmayacağını hayal bile edemezlerdi. Eta Carinae, ‘Büyük Patlama’ adlı şiddetli patlama sırasında çıkan bir toz bulutu ile kaplandı. Eta Carinae’nin şiddetli patlama tarihi nedeniyle, astronomlar faaliyetlerini izlemeye devam etti. Hubble 25 yıl boyunca geçici süperyıldızı izlemesine rağmen, halen yeni bilgileri ortaya çıkarıyor.” denildi.

Kaynak;