Haber

İnsanlık tarihini baştan yazacak yeni bir Homo sapiens kafatası bulundu

Homo sapiens ve Neandertallerin ne zamandan beri Avrupa’ya yerleştiği konusunda yeni bulgular ortaya çıkıyor. Yeni kafatası keşfi, insanoğlunun önceden tahmin edilenden 150 bin yıl önce Avrupa’ya geldiğini gösteriyor.

Yunanistan’ın güneybatı kıyılarındaki Apidama Mağarasında 1970’lerde bulunan iki kafatası başlangıçta Neandertal olarak tanımlandı. Apidama Mağarasında bulunan iki kafatası, “Apidama 1” ve “Apidama 2” olarak isimlendirildi. Yeni teknikler kafataslarının daha fazla analiz edilmesine olanak sağlayarak, Apidama 1’in aslında Homo sapiense ait, 210 bin yıllık bir kafatası olduğunu gösterdi. Apidama 2 ise, 170 bin yıllıktı ve bir Neandertale aitti. Almanya Tübingen Üniversitesi’nden paleoantropolog Katerina Harvati, “Bu keşifle, en azından bazı modern insanların geçmişte sanılandan çok daha önce Afrika’dan ayrıldığını ve coğrafi olarak Avrupa kadar uzak yerlere ulaştığı ortaya çıkmış oluyor.” dedi.

Bilim insanları bugüne kadarki ilk Homo sapiensin Afrika’da olduğunu ve oradan diğer bölgelere ayrıldıklarını düşünüyorlardı. Ancak bu araştırma, modern insanların bugüne kadar bilinen süreden yaklaşık 150 bin yıl önce Afrika’dan ayrıldığını gösteriyor.

Bulgular, Homo sapiensin on binlerce yıl boyunca Afrika’dan birkaç kez, kimi zaman başarısız olan göçler yaptığı fikrini destekliyor. Güneydoğu Avrupa, uzun zamandır Afrika’dan gelen modern insanlar için büyük bir ulaşım koridoru olarak kabul ediliyordu. Ancak şimdiye kadar, kıtadaki Homo sapiensin en eski kanıtı yalnızca 50 bin yıl öncesine dayanıyordu. Nature dergisinde yayınlanan yeni bir makalede, kafatasını yeniden incelemek için son teknoloji ürünü bilgisayarlı tomografi taraması ve uranyum tarihlemesinin kullanıldığı ve yeni bir bulgunun elde edildiğini yazıldı.

Bu bulgular, kıtada bugüne kadar keşfedilen en eski modern insan kalıntılarını gösteriyor ve Afrika dışındaki bilinen herhangi bir Homo sapiens örneğinden daha eskiye dayanıyor. Araştırmacılar, Apidima 1’in arkasındaki belirgin çıkıntı da dahil birçok özelliğinin, Neandertal kafataslarıyla ilişkili klasik özelliklere sahip olmadığını söylüyor. Homo ailesinin bir üyesine atfedilen en eski Afrika fosili, Etiyopya’da keşfedilen 2,8 milyon yıllık bir çene kemiğiydi. Homo sapiens ve Neandertalleri içeren büyük maymunlar alt grubu olan Homininlerin altı milyon yıldan daha uzun bir süre önce Afrika’da ortaya çıktığına inanılmaktadır.

Kaynaklar;