HaberUzay

Gaia uzay aracı üç asteroit daha keşfetti

Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) Gaia uzay aracı, milyarlarca yıldızın haritasını çıkarma görevini üstlenir. Ancak araç, uzaya baktıkça daha fazla sayıda nesneyi de gözetliyor.

Gaia’nın ortaya koyduğu yeni görüntü, ilk iki yıl boyunca haritalandırdığı 14 bin asteroitin yörüngesini gösteriyor. Bu nesnelerin çoğu önceki çalışmalardan biliniyordu. Şimdi ise üç yeni nesne gözlemlendi. Bunlar Gaia’nın görüntüsünde gri renkte belirtiliyor. Birkaç düzine sarı iz, Dünya’ya yakın nesneler olarak kabul edilen asteroitleri gösterirken, turuncular Mars ve Jüpiter arasındaki ana asteroit kuşağını, koyu kırmızı olanlar ise Jüpiter’e yakın yörüngede bulunan Truvalılar olarak adlandırılan asteroitleri gösteriyor.

Kaynak; ESA

Yeni keşfedilen asteroitlerin üçü de, Güneş sisteminin ve asteroit topluluğunun geri kalanının düzleminden biraz farklı yörüngelere sahip. Daha önceki araştırmalarda saptanamamış olmalarında bunun payı olabilir. Ama Gaia, gökyüzünün bütününe baktığı için, geçmiş araştırmalardan daha kapsamlı inceleme yapabiliyor.

Gaia‘nın asıl odağı güneş sisteminin dışındaki yıldızlar olsa da, bilim insanları uzay aracının gözüne çarpan yerel nesneler için de bir uyarı sistemi kurdu. Gaia, bilinen bir nesneyle hemen eşleştirilemeyen bir asteroit fark ettiğinde, yer-bazlı gözlemciler bir uyarı alıyor ve hedeflenmiş devam gözlemleri yapıyor. Genellikle kendilerini daha önceden keşfedilmiş ama yörüngesi tam anlaşılmamış bir nesneye veri eklerken buluyorlar. Kimi zaman ise bilim insanları yepyeni bir nesneyi doğrulamış oluyor.

Şimdiye kadar, Gaia’nın bulduğu yeni asteroitlerin hepsi asıl asteroit kuşağına aitti. Ama bilim insanları, Dünya’ya yaklaşma olasılıklarına karşı yeni nesnelere ilişkin iz olup olmadığını kontrole devam edecek.

Kaynak; ESA,

Astronomy

HaberUzay

BAE'ye ait askeri uyduyu taşıyan Vega roketi kayboldu

ISS astronotları Dünya'ya döndü

Asteroit Bennu'nun parçacık bulutları gözlemlendi

Dinozorları volkanik patlamalar mı yok etti?