Haber

Evcil kediler de bölge işaretlemek için salgı kullanıyor

evcil kediler

Evcil kediler de diğer birçok memeli gibi, bölgeyi işaretlemek ve diğer hayvanlarla iletişim kurmak için anal keselerindeki kokulu salgılarını kullanıyor.

California Üniversitesi (UC) Genom Merkezi’nde yapılan yeni bir çalışma, bir erkek kediden elde edilen pek çok kokulu bileşiğin aslında kedi tarafından değil, anal keselerde yaşayan bir bakteri topluluğu tarafından ortaya çıkarıldığını gösteriyor. Çalışmanın yazarlarından UC Genom Merkezi’nden bilim insanı David Coil, “Kediler, işaretlemek için çok fazla uçucu bileşikler kullanıyor.” dedi.

Kediler, köpekler, ayılar, pandalar, kokarcalar ve sırtlanlar dahil pek çok tür, kimyasal dil olarak anal kesesi salgılarını kullanır. Kokarcalar ise bu salgıları savunma aracı olarak kullanıyor.

Çalışma ilk olarak, KittyBiome Projesi’yle ortaya çıktı ve UC Davis Biyolojik Bilimler Koleji’nde evrim ve ekoloji profesörleri David Coil ve Jonathan Eisen ile çalışan doktora sonrası araştırmacı Holly Ganz tarafından Genom Merkezi’nde başladı.

Araştırmacılar, sahibi tarafından çalışmaya dahil edilen bir erkek Bengal kedisinden anal kesesi salgısı aldı. Bakterilerin tiplerini belirleme ve dizileme için DNA çıkaran bilim insanları, aynı zamanda UC Davis Makine ve Havacılık Uzay Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr. Cristina Davis‘in laboratuvarında kimyasal koku analizi için örnekler aldı.

Dizileme, mikrobiyal topluluğun çok çeşitli olmadığını ve az sayıda bakteri cinsinin hâkim olduğunu gösterdi. Davis Lab’da doktora sonrası araştırmacı olarak çalışmalarını sürdüren Mei Yamaguchi, bakterilerin verdiği uçucu kimyasalları analiz etti. Yamaguchi ve Davis, bakteri kültürleri tarafından salınan 67 uçucu bileşiği keşfetti. Bu bileşiklerin 52’si doğrudan anal kesesi salgılarında da bulundu.

Çalışmada elde edilen bulgular, kedinin kendisinin değil, bakteri topluluğunun kedinin iletişim kurmak için kullandığı kokuların çoğunu ürettiği fikrini destekledi. Coil ve ekibi, daha fazla kedi üzerinde analizler yaparak araştırmalarını sürdürmeyi planlıyor.

Araştırmacılar artık bazı sorulara odaklandı; Bu kokular bakteri tarafından üretiliyorsa, kediler neden birbirlerinden farklı kokuyor? Kediler bakterileri nasıl üretiyor ve yaşam boyu nasıl değiştiriyor?

Mikropların, hayvanların kokusunu nasıl etkilediğini anlamak, hayvanlarda koku iletişimini anlamaya büyük katkı sağlayabilir.

Makale, 13 Eylül’de PLOS ONE‘da yayımlandı.

Kaynaklar;