hayvanlarÖzel Haberler

Tardigrad ( Su Ayısı ) Dünyanın En Dayanıklı Canlısı

Tardigrad, tardigrade, tardigrado, su ayısı gibi isimlerle bilinen mikroskobik canlının yaşam iç güdüsünün ne kadar güçlü olduğunu, yüzyıllarca her ortamda nasıl hayatta kalabildiğini merak ettiniz mi?

Tartigrad, Eye of Science/Science Source

Radyasyon onlar için ışıktan farksız.

Çok yüksek radyasyon seviyelerine maruz kalsalar da hayatta kalabiliyorlar. Tardigradlar 5000 Gy radyasyona kadar dayanabiliyorlar, insanlar için ise 5-10 Gy ölümcül dozlar.

Su ayısı - Tardigrad

SEM mikroskobunda tardigrad, Science Photo Library/Alamy

Tardigrad uzay boşluğunda yaşayabilir

Dış uzayda hayatta kalabilen ilk canlılar. FOTON-M3 misyonunda BIOPAN aracında yapılan deneylerde uzay vakumuna ve güneş radyasyonuna maruz bırakılan tardigradların bir kısmının canlılıklarını sürdüğü gözlemlendi.

SEM, Eye of Science/Science Source

Ateş bile zarar veremiyor

Tardigradlar ekstrem sıcaklıklarda ölmüyorlar. Örneğin, -20 °C 30 yıl canlılıklarını muhafaza edebiliyor, 151 °C’ den canlı çıkabiliyorlar! Ya da kısa süreli olarak -200°C’ye maruz bırakılsalar da yaşayabiliyorlar.

Paramacrobiotus richtersi, Dormant halde, Eye of Science/SPL

Suya ihtiyaç duymadan 10 yıl yaşayabiliyorlar

Dehidrasyon bir problem değil. Tardigradlar için susuz kalmak ve kurumak diğer canlılar gibi bir sorun değil. 10 yıl kuru formda kalan tardigradlar tekrar yaşamsal özelliklerine kavuşabiliyorlar. Ayrıca çok düşük sıcaklıklara maruz bırakılan örnekler vücutlarındaki su oranını %85’ten %3’e düşürüyorlar.

X-Ray ışınımlarından zarar görmüyorlar

Tardigrad genomunda bulunan Dsup geni tardigradların DNA’sını yüksek X-ray ışınımından koruyor. Dsup genini insan hücre hatlarına klonlayan bilim insanları, insan hücrelerininde X-ray’e karşı %40 daha dayanıklı olabileceğini göstermiş.

Horikawa, D. D. (2012). Survival of tardigrades in extreme environments: a model animal for astrobiology. In Anoxia (pp. 205-217). Springer Netherlands.

Tsujimoto, M., Imura, S., & Kanda, H. (2016). Recovery and reproduction of an Antarctic tardigrade retrieved from a moss sample frozen for over 30 years. Cryobiology, 72(1), 78-81.

Guidetti, R., & JoÈnsson, K. I. (2002). Long-term anhydrobiotic survival in semi-terrestrial micrometazoans. Journal of Zoology, 257(02), 181-187.

Horikawa, D. D., Sakashita, T., Katagiri, C., Watanabe, M., Kikawada, T., Nakahara, Y., … & Kobayashi, Y. (2006). Radiation tolerance in the tardigrade Milnesium tardigradum. International journal of radiation biology, 82(12), 843-848.

Hashimoto, T., Horikawa, D. D., Saito, Y., Kuwahara, H., Kozuka-Hata, H., Shin, T., … & Enomoto, A. (2016). Extremotolerant tardigrade genome and improved radiotolerance of human cultured cells by tardigrade-unique protein. Nature Communications, 7.

Facebook Yorumları

Asbest kanser mi yapıyor? Ankara'da asbest iddiaları var!

FeaturedGıdaÖzel HaberlerTarım

Peynir ve hakkında bilmediklerimiz!

BilimKöşe YazılarıSağlık

Botoks: Toksinden gelen güzellik!

BilimBiyokimyaBiyomimetikHaber

1 kilometrelik yapay örümcek ağı!