DoğaekolojiHaber

Böceklerin üçte birinin nesli tükeniyor

Altıncı kitlesel neslin tükenmeye başlamasıyla böceklerin, türleri arasındaki neslinin tükenme oranı, memelilere, kuşlara veya sürüngenlere göre sekiz kat daha hızlıdır. Şu anda, tüm böcek türlerinin üçte birinden fazlasının nesli tükenmekte ve yüzde 40’ı azalmakta.

Bu sonuçlar, dünyadaki büyük meta çalışmalara dayanıyor. Meta-çalışmanın yazarı Avustralya’daki Sidney Üniversitesi’nden Francisco Sánchez-Bayo, “Böcek türü kayıpları durdurulamazsa, bunun hem gezegenin ekosistemleri hem de insanlığın hayatta kalması için feci sonuçları olacaktır” dedi. Bayo, bir asır içinde böceklerin sonunu görebileceğimizi vurguladı.

Sánchez-Bayo, Pekin’deki Çin Tarım Bilimleri Akademisi’nde Kris Wyckhuys ile birlikte çalıştı. Araştırma, Almanya ve Porto Riko’da korkunç bir tablo çizen böcek popülasyonunun çöküşüne dair son raporlarla desteklendi. Tüm dünyada gerçekleştirilen böcek düşüşü üzerine yapılan 73 çalışmayı analiz ettiler. Bunların çoğu batı Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’nde yapıldı. Avustralya’dan Çin’e ve Brezilya’dan Güney Afrika’ya kadar olan bölgelerde incelendi.

En çok gübre böceklerinin sayısı azalıyor

Gübre böceği.  Foto: Baynham Goredema.

Analizde yer alan çalışmalardan biri, İngiltere’deki tarım arazilerindeki yaygın kelebek türlerinin sayısının 2000-2009 yılları arasında yüzde 58 oranında düştüğünü göstermektedir. Ayrıca arıların da sayıları azalıyor. Oklahoma, yaban arısı türlerinin yarısını 1949 ve 2013 arasında kaybetmiştir. ABD’deki bal arısı kolonilerinin 1947’den günümüze kadar olan süreçte 3,5 milyonu yok oldu. Böcek türlerinden de özellikle gübre böceklerinin sayısı azalıyor.

Bununla birlikte, bazı türler elinden gelenin en iyisini yapıyor ve sayıları artıyor, ancak bunlar istisnalar. ABD’de, örneğin, yaygın doğu yaban arısı (Bombus impatiens), pestisitlere (böcek öldürücü ilaçları da içeren karışımlar) toleransı nedeniyle sayıları artmaktadır. Ekip, bu artışın toplam düşüşü telafi edemeyecek kadar mütevazı olduğunu belirtti.

Porto Riko’da yapılan bir çalışmanın sonuçları ise hayli korkutucu. Bu çalışmaya göre son 35 yılda kara böceklerin sayısında yüzde 98’lik bir düşüş oldu.

Böceklerin katili tarımda kullanılan sanayi ürünleri

Böceklerin neslinin azalmasının asıl suçlusu, tarımda kullanılan pestisitler olarak gösteriliyor. Buna karşılık sanayi tarımının henüz kurulmadığı tropik bölgelerde, düşüş öncelikle iklim değişikliğinden kaynaklanıyor. Tarımda sanayileşmenin yanı sıra kentleşme ve iklim değişikliği de önemli faktörlerdir. Genel olarak, son 25 ila 30 yıl boyunca yıllık böcek türlerinin kayıp oranı, yüzde 2,5’luk bir değerdedir.

Kaynak; https://www.zmescience.com/science/insect-collapse-analysis-worldwide-9252524/?utm_source=ZME+Science+Newsletter&utm_campaign=4e67ee93e9-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_3b5aad2288-4e67ee93e9-242823657&goal=0_3b5aad2288-4e67ee93e9-242823657

Köşe Yazıları

Kelebek ve güveler; pullu kanatlı böcekler

DoğaHaber

Kelebek göçü gördünüz mü: Diken kelebeği Kaliforniya'yı renklendirdi

Dünyanın en büyük arısı tekrar ortaya çıktı

DoğaHaberÖzel Haberler

Kelebekleri Kim Topladı !