Haber

Ay’da pamuk tohumu filizlendi – Çin’in büyük başarısı

Çin’in Ay misyonu Chang’e 4, 3 Ocak 2019’da Ay’ın uzak tarafına yumuşak iniş yapan ilk uzay aracı oldu. Chang’e 4’ün yükleri arasında Lunar Mikro Ekosistemi (LME) adı verilen 2,6 kg’lık mini biyosfer bulunuyordu. Sızdırmaz, silindir şekle sahip 18 cm uzunluğunda ve 16 cm çapındaki biyosfer, Çin’in Ay’da ilk biyolojik deneyler yapmasını sağladı.

Chang’e 4 misyonu ile gerçekleştirilen deneyde, pamuk tohumu 14 Dünya günü (1 Ay günü) içinde filizlendi ancak düşük sıcaklıklara dayanamayarak öldü.

LME, mikro-yerçekimi ve Ay radyasyonu hariç, çoğunlukla Dünya benzeri koşullarda tutulan altı canlı formu taşıdı. Bunlar; mayapamuk tohumu, patates tohumu, kolza tohumu, meyve sineği yumurtaları ve Arabidopsis thaliana (fare kulağı teresi) idi.

Görüntü; CNSA/CLEP

Çin’in bu önemli çalışması, Ay’daki ilk biyolojik büyüme deneyi olarak tarihe geçti. Ancak deneyde sadece pamuk tohumları olumlu sonuçlar verdi. Görüntü veri analizlerine göre, bir yaprağın çıkacağı düşünülen deneyde iki tane yaprağın oluştuğu görüldü. Diğer organizmalar ise hiçbiri sonuç vermedi.

LME ısıtılmadığı için ilk Ay gününün ardından (yaklaşık 14 Dünya günü), sıcaklıklar eksi 190 Santigrat’a (-310 F) düştüğünde pamuk filizleri öldü. Yani Ay’da sadece bir gün yaşayabildi. Ama, LME’nin ömrünü test etmek için deney devam etti. Daha önce Uluslararası Uzay İstasyonu’nda bitki yetiştirilmişti ancak ilk kez Ay’da bir bitki filizlendi.

Kaynak;