HaberUzay

Ay kuru üzüm gibi büzülüyor

Ay büzülüyor ve küçülüyor

Ay’ın iç yüzeyi soğumaya devam ediyor ve soğumanın etkisiyle Ay büzülüyor. Nature Geoscience’da yayınlanan makaleye göre, Ay’ın büzülüp küçülmesiyle birlikte yüzeyde fay hatları ve sonucunda ise depremler oluşuyor.

Ay’ın büzülmesi milyonlarca yıldır sürüyor ve şu ana kadar büzülmeler sonucunda yaklaşık 50 metrelik bir yüzey kaybı yaşandı. NASA, ayrıca bu büzülmeyi bir üzümün kuruyarak büzüşmesine benzetti. Ancak esnek üzüm derisinin aksine Ay, kabuğunun kırılgan oluşu nedeniyle parçalanıyor. NASA, kabuğun hareket ettikçe fayları oluşturduğunu ve kabuğun üst üste itildiğini açıkladı. Sonucunda ise kilometrelerce uzunlukta dik falezler oluşmakta.

NASA, Apollo 11, 12, 15 ve 16 görevleri sırasında Ay’a sismometreler yerleştirdi. Bu sismometrelerden şu anda da aktif olan 4’ü, 1969 yılından 1977 yılına kadar toplamda 28 deprem kaydetti. Depremlerin Richter ölçeğine göre, 2 ila 5 şiddetinde olduğu açıklandı. Depremlerin oluşma nedenleri; ısıl genleşme, göktaşı darbeleri, Dünya etrafındaki yörüngenin etkilediği gelgitlerden kaynaklı derin Ay depremleri ve ayırt edilebilir bir nedeni olmayan yüzeysel Ay depremleri şeklinde ifade edildi.

Depremlerden 8’i, görüntülerdeki fayların yakın bir bölgesinde gerçekleşti. Bilim insanları, bu faylardan ikisinin birbirine bağlı olduğunu tespit etti. Depremlerin büyük çoğunluğunun, Ay yörüngesinin Dünya’ya en uzak noktasındayken gerçekleştiği de keşfedildi. Bu durumun sebebini ise NASA, Dünya’nın yerçekiminden kaynaklanan gerilim olarak açıklıyor.

NASA, internet sitesi üzerinden Ay yüzeyindeki bir fay hattını paylaştı;

Ay'da fay hattı

Ay’daki bir fay hattı. Kaynak; NASA

Smithsonian Enstitüsü’nün Dünya ve Gezegen Çalışmaları Merkezi’nden bilim insanı Thomas Watters, “Bu 8 depremin, Dünya’daki gerilim ve gelgitlerin Ay kabuğunu sıkıştırması sonucu oluştuğunu ve Ay’ın hala tektonik olarak aktif olduğunu düşünüyoruz.” şeklinde bir açıklama yaptı.

Araştırmacılar eski ve yeni verileri karşılaştırdı. Verilere göre gürültülerin en az 8’i asteroit sonucunda değil, Ay yüzeyinin altındaki plakaların hareketi sonucu oluştuğu tespit edildi. Bu veriler, Ay’da halen tektonik aktivitelerin olduğunu gösteriyor.

NASA’nın YouTube’da paylaştığı, Ay yüzeyini gösteren videosu;

Kaynak; NASA