Haber

Antik çiftçiler iklimi nasıl etkiledi?

Antik insanlar ve tarıma geçiş

Antik çiftçiler, 3 bin yıl önce Dünya’nın yüzünü geri dönülemez şekilde değiştirdi

İnsanların gezegenimizi nasıl değiştirdiğini düşündüğümüzde, genellikle akıllara önce sera gazı ısınması, endüstriyel kirlilik ve nükleer atıklar gelir. Ancak yeni bir çalışma bizi zaman içinde çok daha fazla düşünmeye davet ediyor.

İnsanlar binlerce yıldır dünya çapındaki manzaraları değiştiriyor; en az M.Ö. 1000’li yıllardan beri, insanlar sürekli tarım yapmak için toplayıcılığı bıraktı. Chicago’daki Çevre Hukuku ve Politikası Merkezi‘nden çevre araştırmacısı ve arkeolog Lucas Stephens, “Bu çalışma, arkeolojide türünün ilk çalışması. Hiç böyle bir küresel sentez olmadı” diyor.

Bilim insanları, modern iklim canlandırımlarını doğru bir şekilde göstermek ve antik toprak kullanımını modellemek için uzun süredir uğraşıyor. Ancak benzer araştırmalarda çoğunlukla, hesaplamaların hesaplaması kullanılır; bu tür araştırmalar, diğer bilim insanlarının çeşitli bölgelerin insan nüfusu hakkındaki tahminlerini alıp, daha sonra onları korumak için ne kadar arazinin gerekli olacağını tahmin etmeye dayanıyor. Bu model, sürekli küresel tarımın başlangıç tarihini sadece 500 yıl önceye kadar götürüyordu.

Arkeologlar hemfikir: 3 bin yıl önce avcı toplayıcı sistem yerini tarıma bıraktı

Daha kesin bir tarih belirlemek için araştırmacılar, dünya topraklarını Antarktika hariç her kıtayı kapsayan 146 bölgeye ayırdı. Daha sonra, antik toprak konusunda uzmanlaşmış bin 300’den fazla arkeoloğa anket yaptırıldı. Bu arkeologlara, son 10 bin yıl boyunca her bölgedeki insanların araziyi nasıl kullandığına yönelik 80 soru soruldu. İnsanların tarıma geçişine, otlak alanlarını hayvanlar için mi kullandıklarına yönelik sorulardı. Ankette ayrıca arkeologların cevaplarına ne kadar güvendikleri de soruldu. 255 arkeologdan gelen 711 cevap güvene göre değerlendirildi ve sonra derleme yapıldı.

ArchaeoGLOBE projesine dahil olan arkeologların büyük çoğunluğu, avcı-toplayıcı yaşam tarzının küresel olarak 10 bin ila 3 bin yıl önce sürekli çiftçiliğe geçiş yaparak azaldığını ve yok olduğunu ortaya koyuyor. Yaklaşık olarak M.Ö. 1000’e gelindiğinde, şu anda çiftçilikle uğraşan tüm dünya bölgeleri, yıllık olarak ürün yetiştiriciliği yapıyordu.

Antik insanlar da iklimi etkiliyordu

Aynı zamanda bu eğilimler, antik insanların, çiftlik hayvanları oluşturmak için hayvancılık ve ormanları büyütmek suretiyle iklimi etkilediğini gösteriyor.

ArchaeoGLOBE‘nin proje lideri ve Maryland Üniversitesi‘nden çevre bilimci Erle Ellis, insanların günümüzde iklimi etkilemesine kıyasla daha küçük olsa da etkilerin yine de önemli olduğunu söyledi. 3 bin yıl öncesine kadar etkilerin önemli olduğunu ancak

Leicester Üniversitesi‘nden (İngiltere) jeolog Jan Zalasiewicz yeni çalışmayı “faydalı” olarak nitelendirdi ancak “çarpıcı biçimde yeni bir şey göstermediğini” de ekledi.

Kaynak;

Science Mag

Haber

Arkeolog Sinan Sertel ağaç kesme tartışmasında öldürüldü

ArkeolojiHaber

Osmanlı donanması Karadeniz'de İlk Defa Gün Yüzüne Çıkarıldı !