Haber

18 bin yıllık köpek ya da kurt fosili bulundu – Bıyıkları bile duruyor

Sibirya permafrostunda (donmuş topraklar), 18 bin yıl önceden kaldığı düşünülen bir köpek ya da kurt fosili bulundu.

Yakutistan’ın başkenti Yakutsk’ta bulunan fosilin, iki aylık iken öldüğü belirlenen erkek bir köpek ya da kurt olduğu düşünülüyor.

köpek fosili
Foto; S. Fedorov

Yakutsk bölgesi, Sibirya’nın en soğuk bölgelerinden biri. Indigirka Nehri’nin yakınlarında keşfedilen fosilin bu kadar canlı görünmesinin sebebi de bu. Köpek ya da kurt olduğu düşünülen hayvanın dişleri, tüyleri ve bıyıkları bile duruyor.

Araştırmacılar, fosilin kaburga kemiği üzerinde karbon tarihlemesi yaptı. İsveç Paleogenetik Merkezi’nden uzmanlar, fosilin yaklaşık 18 bin yıl boyunca donmuş halde olduğunu buldu. Ancak DNA testleri, hayvanın bir köpek mi yoksa bir kurt mu olduğunu belirleyemedi.

köpek fosili

Bilim insanları, fosilin köpek ya da kurt olduğunu belirleyemezken, belki de ortak bir atadan gelebileceğini söyledi. Araştırmacılar bu sebepten ötürü, fosilin, kurttan köpeğe geçiş sürecini temsil edebileceğini ileri sürüyor.

İsveç Paleogenetik Merkezi’nden araştırmacı David Stanton, CNN’e yaptığı açıklamada, “Normalde ikisi arasındaki farkı söylemek nispeten kolay.” dedi. Stanton, fosilin, kurt ve köpek evrimi açısından çok ilginç bir zamandan kalma olduğunu söyledi: “Köpeklerin ne zaman evcilleştirildiğini tam olarak bilmiyoruz ancak o zamandan beri olmuş olabilir. Aslında bir köpek mi yoksa bir kurt mu olduğu ile ilgileniyoruz ya da belki ikisi arasında bir şeydir.”

Stanton, daha ileri testlerin köpeklerin evcilleştirildiği zamanlar hakkında daha fazla bilgi sağlayabileceğini belirtti. Modern köpeklerin kurtlardan evcilleştirildiği düşünülüyor. Fakat tam olarak ne zaman evcilleştirildiği bilinmiyor. 2017’de Nature Communications dergisinde yayımlanan bir çalışmada, modern köpeklerin 20 bin ila 40 bin yıl önce tek bir kurt popülasyonundan evcilleştirildiği ileri sürülmüştü.

İsveç Paleogenetik Merkezi, Twitter hesabından bir tweet atarak, Rus meslektaşlarından fosili isimlendirmelerini istediklerini belirtti. Fosile, Yakutça’da “dost” anlamına gelen “Dogor” isminin verildiğini açıkladılar.

Kaynak;